Onderzoekend en ontwerpend leren

Op KC Kleinerf werken we met de methodiek Onderzoekend en ontwerpend leren. Het is een methodiek die het interactief kennis verwerven bij kinderen stimuleert. Daar beginnen we al mee bij de peuters op de opvang. Daarmee creëren we een doorgaande leerlijn van de peuters tot met groep 8. 

Betekenisvol
Met onderzoekend en ontwerpend leren werken we betekenisvol binnen een thema. Dat thema wordt gezamenlijk door ons team voorbereid. In de onderbouw creëren we daarbij speel-leerhoeken binnen dat thema waarin de kinderen spelend kunnen leren. 

Bij de start van een nieuw thema beginnen we met het ophalen van voorkennis. Wat weten we al over het onderwerp? En wat zouden we graag willen weten? We stellen samen met de kinderen onderzoeksvragen op. Vervolgens bedenken we hoe we achter de antwoorden kunnen komen. Soms vinden we die antwoorden op het kindcentrum, soms gaan we op pad. 

Niet doelgericht maar doelbewust
Wat de kinderen per thema leren, bepalen ze dus mede zelf. Onze leerkrachten hebben daarbij doelen in het hoofd, maar houden ruimte voor de eigen inbreng van kinderen. Dat brengt soms inzichten die je vooraf niet had bedacht, maar die ook heel waardevol zijn. Door hun nieuwsgierigheid aan te wakkeren en kinderen zelf te laten ontdekken, zijn ze erg betrokken en leren ze vaak meer. Ook zien we dat kinderen door op deze manier te leren, de kennis beter onthouden.

Eigenaarschap
De kinderen in de onderbouw werken in speciaal voor het thema ingerichte hoeken in de klassen en in de centrale hal: het speelerf. Daar voeren ze in groepjes zelfstandig hun opdracht uit. We investeren erg in hun zelfstandigheid. Vooraf stellen we samen met de kinderen voorwaarden op: wanneer vinden we een opdracht geslaagd? Zo kunnen kinderen zelf bepalen of hun werk klaar en goed is. Daardoor worden ze zelfstandig en krijgen ze meer eigenaarschap.

Leergierig
Sinds we met onderzoekend en ontwerpend leren werken, zien wij heel enthousiaste en leergierige kinderen. Het creatief denken komt daarbij heel goed aan bod. De kinderen stellen heel veel vragen en zijn erg betrokken bij de les. Ze worden zelfstandiger en als leerkracht merken wij dat de ontwikkeldoelen die wij in het thema zetten veel beter aan bod komen en veel beter blijven hangen dan wij van tevoren hadden verwacht.

Bekijk ook onze video's over onderzoekend en ontwerpend leren.